بیماری ام اس .سرطان. .انمی یا کم خونی.بزرگی طحال.فاویسم.هموفیلی. . خستگی .

 
 
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری - ساعت ٦:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٦
 

بلوغ مرحله گذر از کودکی به بزرگسالی است که یک رشد سریع و ناگهانی را در بر دارد، بنابراین تغذیه دوران بلوغ از اهمیت خاصی برخوردارست.

 


به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان دانشجویان ایران، در دوران بلوغ دریافت مواد مغذی به میزان کافی ضرورت دارد.


 


تامین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح، آهن،‌ ید، کلسیم و روی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست.


 


نیاز نوجوانان به انرژی به علت سوخت و ساز بالای بدن زیاد است،‌ باید در برنامه غذایی نوجوانان مواد نشاسته‌ای (برنج، گندم و سیب‌زمینی) و چربی گنجانده شود، مصرف زیاد موادی مانند نوشابه‌ها، شکلات و آب نبات که صرفا انرژی‌زا هستند ولی انرژی غذایی ندارند، باید محدود شود زیرا منجر به افزایش وزن و چاقی نوجوان می‌شود به دلیل موقعیت خاص سن و رشد سریع بدن، نیاز نوجوان به پروتئین افزایش می‌یابد. پروتئین‌ها به دو صورت حیوانی مانند تخم‌مرغ، گوشت،‌ شیر، پنیر و گیاهی (مانند غلات و حبوبات) وجود دارند.

 

 

 

 

مصرف روزانه 45 تا 70 گرم پروتئین توصیه می‌شود.

 


 


در مراحل بلوغ، بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد که با مصرف سبزیجات،‌ میوه‌جات،‌ انواع گوشت، حبوبات، لبنیات و غلات تامین می‌شود.


 


ویتامین A در جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر، اسفناج و هویج وجود دارد و برای سلامت پوست و مخاط ضروری است.


 


ویتامین D در روغن ماهی،‌ جگر،‌ زرده تخم‌مرغ، پنیر و ماست وجود دارد.

 

 

 

از طریق تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست بدن هم ویتامین D تولید می‌شود. ویتامین D برای رشد و نمو طبیعی استخوان‌ها لازم است.

 


 


ویتامین C در انواع مرکبات، ‌گوجه فرنگی، فلفل سبز، گل کلم، طالبی، خربزه،‌ اسفناج، کاهو وجود دارد و برای التیام زخم‌ها و سلامت لثه‌ها لازم است.


 


ویتامین‌های B1، B2, B6, B12 در جگر، دل، قلوه، ‌زرده تخم‌مرغ، شیر، ماهی، مرغ و انواع گوشت‌ها وجود دارند این ویتامین‌ها نقش مهمی در زندگی انسان دارند.


 


با توجه به نقش مهمی که عنصر (روی) برای رشد و نمو طبیعی بدن دارد توصیه می‌شود در برنامه غذایی روزانه نوجوان گنجانده شود غذاهای دریایی (ماهی و میگو) و حبوبات گندم حاوی روی هستند

 

..

ید ماده اصلی برای تشکیل هورمون تیروئید است و در رشد و نمو طبیعی بدن نقش اساسی دارد و عوارض ناشی از کمبود ید از جمله گواتر در بسیاری از مناطق کشورمان به خصوص نقاط کوهستانی شایع است کمبود شدید ید، سبب عقب ماندگی جسمی، ‌ذهنی و اختلالات عصبی و روانی می‌شود.

 

کم شدن هوش و حافظه در سنین رشد و تاخیر در رشد کودکان نیز از عوارض کمبود ید است. برای پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، مصرف نمک ید دار توصیه می‌شود نمک یددار باید در جایی خشک و دور از نور خورشید نگهداری شود.

 

 

 


 


نمک ید دار را باید در ظرف درب‌دار و تیره نگهداری کرد و حداکثر تا 6 ماه پس از خرید، آن را مصرف کرد.


 


کم خونی فقر آهن شایع‌ترین نوع کم خونی است. کودکان و نوجوانان کم خون به طور مکرر به بیماریهای عفونی مبتلا می‌شوند.


 


همچنین تغییرات رفتاری و کاهش توانایی در یادگیری هم در آنها مشاهده می‌شود. نوجوانان بایستی غذاهای حاوی آهن مانند گوشت،‌ جگر، ماهی، زرده تخم مرغ مصرف کنند.

 

 

 

 

 

 


 


توصیه می‌شود از خوردن چای 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از غذا بپرهیزید زیرا باعث می شود آهن موجود در غذا جذب نشود و از طرف دیگر خوردن مواد غذایی غنی از ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند.


 


به دلیل رشد سریع استخوان‌ها نیاز به کلسیم در دوران بلوغ افزایش می‌یابد، 45 درصد از رشد استخوان‌ها در این سنین اتفاق می‌افتد منابع غذایی حاوی کلسیم عبارتند از شیر، ماست، پنیر، کشک، بستنی.



 
comment نظرات ()